12 Mac 2011

Situasi 22: Bahasa Melambangkan Peribadi


Salam Ukhwah


Bahasa Melambangkan Peribadi



Inilah yang ingin saya rungkaikan di laman blog pada kali ini. Setiap pertuturan yang meniti di bibir kita sebenarnya melambangkan diri dan peribadi kita yang sebenar.

Saya tertarik dengan isu yang diutarakan oleh seorang pengikut Laman Forum Mesra. Net yang mengutarakan isu “Penggunaan Bahasa Kasar dan kesat” pada laman tersebut   tidak kira topik apa yang dibincangkan.

                       




Petikan ayat yang diutarakan oleh seorang Pengikut Forum Mesra.Net:

Aku perhatikan segelintir orang suka guna bahasa kasar @kesat bila posting kat Mesra ni.Tak kisah laaa apa topik pun just bak tau, adakah itu sebenarnya diri korang??? Walaupun hanya perkataan yang ditaip, pada aku ianya tetap kasar..kalau leh dengar...emmm mau sakit telinga yang mendengar..
 Tak gitu kengkawan???

Respon dari Quote (cherylass @Jun 27 2006, 1:45 PM)

Kurang asam ko kenakan aku yek?...'hampeh tu laaa ko!

mmm..ni contoh kasar atau kurang budi bahasa yek???

Kalo ada orang cakap kat ko, "Ko ni gila la" atau "bangang tul la ko ni"..apa ko rasa


   Inikah diri anda yang sebenar?




Komen:
Aku belum sampai kayuh
Engkau sudah sampai seberang
Kasar bahasa boleh gaduh
Alamat berkawan dengan bayang

Gunalah bahasa yang sopan kerana bahasa adalah cerminan sikap kita.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan