27 Januari 2011

Situasi 9: "Budak Botak Si Upin dan Ipin"


Bagi pembaca yang pernah menonton animasi pendek Upin dan Ipin pasti biasa mendengar perkataan di atas dan turut menjadi ikutan dewasa ini. Apa yang menyeronokkan aku, pensyarah aku sendiri iaitu kursus Semantik dan Pramatik mengaplikasikan kata tersebut apabila kami berkata sesuatu, beliau akan menyahut:
“Betul…betul…betul…!!!”
Episod Syoknya Raya

Episod Tamak


Aku bukan ingin mengulas berkenaan perkataan “betul..betul..betul” tetapi keistimewaan animasi berkenaan. Animasi Upin dan Ipin ini  mengisahkan dua beradik yatim itu bukan sahaja dikenali di tanah air malah telah menembusi rantau Asia. Apa yang ingin aku kongsikan di sini ialah kesan psikologi hasil daripada menonton animasi ini. Animasi ini sebenarnya bukan sekadar hiburan semata-mata tetapi banyak menyelitkan kata-kata nasihat dan pengajaran yang berguna kepada kanak-kanak dan orang dewasa. Menerusi sedutan yang aku kutip daripada laman web YouTube, hayatilah mesej yang ingin disampaikan.

            Titipan wadah:

Tahniah diucapkan kepada Les’ Copaque kerana berjaya menghasilkan kartun bersiri Upin dan Ipin sebagai satu usaha untuk menjayakan animasi 3D yang boleh dikategorikan sebagai karya terulung di Malaysia ini. Kartun yang sangat memberikan motivasi dan suntikan islamik khususnya kepada kanak-kanak ini mampu memberi kesan yang yang sangat positif lebih-lebih lagi kartun ini juga turut memuatkan kisah yang sangat menarik. Kartun-kartun yang berbentuk motivasi dan siri tauladan seperti ini amat diperlukan untuk santapan spiritual adik-adik kita. Semoga bertambah banyak lagi kartun yang disiarkan seperti Upin dan Ipin. Saya sendiri sangat berminat dengan kartun ini . Kehadiran ‘Shin Chan Malaysia’ inilah satu-satunya animasi yang cukup menghiburkan hati dalam masa yang sama menyampaikan mesej yang baik.

Situasi 8: Panggilan Mesra Sebagai Panggilan Hormat.

Manusia dipandang budi bahasanya.
Bermesra biarlah dikenali.
Berkasih biarlah pada yang sayang.
Bertuan pada yang berpangkat.

Salam Ukhuwah untuk semua. Pada kali ini, aku ingin coretkan mengenai panggilan mesra sebagai panggilan hormat. Pada kebiasaanya, kita sering kali membahasakan orang yang dilawan bercakap dengan kita dengan panggilan “Pak cik, kakak, abang, mak cik” dan sebagainya sebagai panggilan mesra. Walau bagaimanapun, bagaimana panggilan dalam konteks pejabat dan perniagaan??. Aku tertarik dengan isu ini ketika membaca sebuah artikel mengenai panggilan mesra. Dalam konteks pejabat dan perniagaan yang sebenarnya memerlukan bahasa rasmi dan bahasa perniagaan. Dalam bahasa rasmi dan bahasa perniagaan, ganti nama dan bentuk panggilan hormat adalah menjadi asas perhubungan. Apabila bentuk panggilan yang salah digunakan, orang yang dilawan bercakap akan merasa tidak dihormati. Di bawah ini aku titipkan sebuah dialog yang aku perolehi daripada artikel http://semanggol.comtersebut.

Tiga orang bakal pelanggan, dua orang lelaki dan seorang wanita masuk ke sebuah restoran di Kampung Baru, Kuala Lumpur, Jelas mereka itu ahli profesional. Pelayan datang meminta pesanan.

Pelayan: Encik nak makan apa?

Lelaki 1: Nasi beriayani dengan ayam.

Pelayan: Minum?
Lelaki 1:Jus oren.
Pelayan: Encik nak makan apa? (kepada lelaki 2)
Lelaki 2: Nasi beriayani dengan daging?
Pelayan: Minum?
Lelaki 2: Air suam.



Setelah pelayan beredar kepada lelaki kedua dan mendapat pesanan yang sama. Dia terus pergi kepada wanita pula.




Pelayan:Mak Cik nak makan apa?

Wanita: Siapa Mak Cik?

Pelayan: Oh! Kakak!

Wanita: Saya bukan Kakak kamu ... 
Pelayan:Saya sudah panggil Mak Cik apa? Habis nak panggil apa?
Wanita: Saya bukan Mak Cik Encik, saya bukan Kakak Encik. Hormatilah pelanggan Encik ...
Pelayan: Bila saya tak hormat! Saya dah panggil Mak Cik! Saya dah panggil Kakak. Nak panggil apa lagi! Kita pun ada budi bahasa ...


Pelanggan meninggalkan restoran.

Titipan Wadah:
Memesrai orang adalah tidak sama dengan menghormati orang. Kita hanya memesrai orang yang dikenali rapat, dalam kalangan keluarga atau jiran, atau kenalan sekampung. Pelayan restoran menggunakan bentuk panggilan keluarga di dalam konteks rasmi, iaitu transaksi perniagaan. Khidmat dalam restoran, sama ada besar atau kecil adalah transaksi perniagaan. Pelanggan mesti dihormati. Bentuk panggilan Mak Cik dan Kakak menyatakan mesra dalam hubungan kekeluargaan. Di restoran suasananya adalah konteks perniagaan. Hubungan pelayan dengan tetamu adalah hubungan perniagaan, pelanggan mesti dihormati, tidak dimesrai. Apabila pelayan ”melawan” pelanggan, jelaslah bahawa dia adalah orang yang tidak berbudi bahasa. Orang berbudi bahasa akan meminta maaf dan memanggil Puan. Apabila dia menggunakan bentuk panggilan Tuan kepada lelaki, tidak mungkin dia tidak tahu bentuk panggilan Puan. Pelayan menyangka panggilan Kakak dan Mak Cik itu hormat, ataupun dia mungkin menganggap wanita tidak perlu dihormati. Pelanggan mahu dihormati, bukan dimesrai atau dikeluargai oleh orang yang tidak dikenali. Pelanggan perlu dihormati dalam konteks perniagaan, sama ada perniagaan kecil atau besar. Panggilan Pak Cik, dan Mak Cik, bukanlah panggilan hormat. Menggunakan panggilan mesra dalam konteks ini sebenarnya adalah tidak sopan. Malah memanggil wanita muda sebagai Mak Cik dalam konteks bandar ’biadab.’

Situasi 7: Singkatan cemar bahasa?

Salam mesra kepada rakan-rakan Sosiolinguistik. Hari ini kita terus fokus kepada isi penting, iaitu bahasa SMS. Kerana di mana ada semut, di situ ada gula. Di mana ada telefon bimbit, di situ ada bahasa SMS. SMS adalah singkatan Short Message Service yang bermaksud Servis Pesanan Ringkas. Dah nama pun ringkaskan, nak taip panjang-panjang buat apa? Lagipun muat-muat 160 ruang saja. Kalau melebihi 160 ruang (bukan 160 patah perkataan ya!) akan dicaj kita menghantar SMS yang baru. Antara contoh bahasa SMS yang sering digunakan ialah:

Askum- assalamualaikum
Xleh- tidak boleh
Mende- apa
Ntah- entah 'mn ko nk pegi?- mana kau hendak pergi?
Chat- sihat



Hal sama turut berlaku waktu bersembang (chatting) samada melalui ruang sembang seperti Yahoo Massager, Facebook, Twitter dsb. ataupun secara langsung menerusi kaca televisyen seperti saluran @15 di Astro yang sudah pasti menjadi tatapan sesiapa saja. Mata menjadi saksi!. Sebenarnya bahasa singkatan menjadi amalan harian memandangkan ia sentiasa didengar, dilihat dan dipertontonkan terutama dalam teknologi semasa. Amalan seharian yang diguna pakai ini menjadi ikutan remaja diperturunkan daripada ibu bapa sehingga mereka mengadaptasikan sebagai bahasa ringkas dalam perbualan siber.


Titipan Wadah:
Bagi saya penggunaan bahasa ringkas dan rojak secara berleluasa tanpa sekatan mengakibatkan remaja malas untuk mempelajari bahasa sebenar secara menyeluruh. Sebenarnya, bahasa ringkas dan rojak digunakan lebih meluas berbanding bahasa sebenar kerana penerimaannya lebih selari dengan aliran kini sehinggakan remaja kurang berminat untuk berkomunikasi melalui bahasa terutama bahasa Melayu yang memiliki tatabahasa dan frasa lebih tersusun. Sehubungan dengan itu, jika keadaan ini  berterusan, maka masyarakat hari ini  akan membenarkan bahasa terutama bahasa Melayu rosak memandangkan keindahan ayat terkandung di dalamnya bakal terhakis. Malah, kedudukan bahasa itu sendiri akan tergugat sehingga mengakibatkan keindahannya terhakis dek campur aduk istilah sehingga mengganggu strukturnya sendiri yang secara tidak langsung memupuskan ketamadunan bangsa. Inilah yang dikatakan virus lebih teruk daripada serangan virus yang menular ke sistem komputer apabila 'virus jiwa' yang dibawa teknologi itu sendiri tidak disedari manusia secara terang-terangan walaupun kita bukanlah mahu menidakkan perkembangannya. Semua pihak perlu memberi kerjasama dalam mempertahankan keindahan bahasa sendiri kerana ia adalah nadi bangsa seterusnya membina masyarakat berakhlak mulia di zaman letusan teknologi melanda dunia.

Situasi 6: Sindiran Si Anak Muda.

Salam Pembangunan Ummah.

Sekarang sudah masuk minggu keempat untuk sesi 2010/2011 dan ini bermakna minggu ini aku perlu memasukkan lima lagi situasi atau peristiwa berkaitan penggunaan bahasa dalam kalangan masyarakat di sekeliling aku. Sebagai memenuhi tuntutan tugasan ini, aku ingin berkongsi satu peristiwa yang boleh dianggap tidak sopan. Jika anda mengunjungi pekan Tanjung Malim ini pasti anda akan menemui ramai peminta sedekah terutama pada hari Sadtu. Kadang-kadang aku kesian melihat keadaan mereka, ada yang tiada kaki, buta dan yang paling aku kesian apabila si ibu sanggup membawa anak kecil untuk meraih sempati orang ramai. Apa yang menghairankan semakin hari semakin ramai pula si peminta sedekah. Ada yang sanggup mengejar orang ramai semata-mata mahukan mereka member wang kepada mereka. Kawan aku ada juga yang berpesan agar tidak melayan karenah mereka kerana dikhabarkan mereka mempunyai sindiket tertentu. Kisah yang aku ingin kongsikan ini berlaku di sekitar pekan pada waktu  pentang di hadapan bank CIMB. Selepas aku mengeluarkan wang dari mesin ATM, aku lihat dua orang budak lelaki mundar- mandir dihadapan pintu bank berkenaan. Kemudiannya seorang anak muda keluar kemudian diiikuti oleh aku sendiri. Dua orang budak lelaki tiba-tiba mendekati pemuda itu.


Budak peminta derma: bang..derma anak yatim bang..(sambil menghulurkan satu kertas )
Anak muda: derma apa???
               Budak peminta derma: anak yatim bang..                                
Anak muda: aku pun anak yatim juga..

Aku lihat pemuda itu berlalu pergi begitu saja. Kemudian tiba giliran aku pula didekati oleh mereka:

Budak peminta derma: Kak derma anak yatim..
Aku: anak yatim dari mana ni…(aku mengeluarkan not xx tanpa menunggu jawapan daripada mereka)
Budak peminta derma: Terima kasih kak

Aku juga kurang pasti sama ada mereka betul-betul daripada rumah anak-anak yatim atau dihantar orang golongan tertentu yang suka mengambil kesempatan terhadap kanak-kanak.

Titipan Wadah:

Saya pasti bahawa anda di luar sana juga pasti pernah mengalami situasi seperti ini. Dewasa ini, begitu ramai orang yang suka mengambil kesempatan ke atas diri kita tanpa kita sendiri menyedarinya. Sedekah itu sangat dituntut oleh agama kerana akan beroleh ganjaran suatu hari nanti. Sungguhpun begitu, kita perlu berhati-hati agar tidak mudah tertipu dengan sindiket tertentu yang menghantar kanak-kanak untuk berlakon supaya meraih simpati orang ramai untuk kepentingan diri mereka sendiri. Namun demikian, saya rasa anak muda itu tidak sepatutnya berkata sedemikian rupa walaupun sekarang ini banyak isu telah timbul tentang pengutip derma atau peminta sedekah. Siapa tahu jika mereka sememangnya jujur. Jika tidak mahu menghulurkan derma, saya rasa lebih baik pemuda berkenaan berlalu pergi begitu sahaja daripada dia menuturkan bahasa yang tidak sopan dan mungkin akan menghiris hati dan perasaan orang lain. 

23 Januari 2011

Situasi 5: Bahasa Laras Pujukan- Tarikan Pelanggan


Setiap peniaga mempunyai cara tertentu untuk meraih pelanggan. Setiap hari Sadtu pasti saja Pekan Tanjung Malim tidak sunyi dengan jeritan dan laungan para peniaga meminta pelanggan singgah digerai mereka. Aku adalah antara salah seorang pelanggan setia yang mengunjungi  pekan tersebut pada setiap hari sadtu kerana pada hari tersebut terdapat pasar petang yang menyediakan pelbagai keperluan seperti pakaian, makanan, sayur-sayuran, buah-buahan dan banyak lagi. Apa yang aku ingin kongsi di ruangan blog ini adalah bahasa yang digunakan oleh para peniaga kita semasa kita melintas digerai mereka. Pelbagai bahasa laras pujukan yang digunakan, antara yang aku perasan ialah:

Wow Cantik-cantiknya..kalau beli air ni lagi cantik!!!
(peniaga gerai Saudagar)

Kak beli buah kak…buah-buah ni manis-manis macam akak!!!
(Adik gerai buah)

Beli satu je kak..belilah dekat kawan akak satu lagi
( peniaga ayam madu)

Inilah antara bahasa pujukan yang terdengar oleh lubang telinga aku ini. Walau bagaimanapun, terdapat juga peniaga yang hanya duduk dan memandang saja pelanggan yang melintas tanpa memberi satu senyuman atau menawarkan barang jualan mereka. Aku pun tidak pasti mengapa begitu, jika kita tidak bersuara mahupun memberi senyuman, macam mana untuk menyaingi peniaga lain yang sibuk memanggil para pelanggan. Tambahan pula kebanyakkan jualan mereka juga hampir sama.

Titipan Wadah:
Saya rasa sebagai seorang peniaga, bahasa laras  pujukan sangat membantu mereka untuk menarik perhatian pembeli. Bahasa-bahasa yang manis didengar mampu membuka hati pelanggan untuk singgah digerai mereka. Manakala, bagi peniaga yang hanya memandang dan terus memandang tanpa mempromosikan barangan jualan mereka pasti akan memberi impak kepada peniagaan kerana pelanggan tidak tertarik untuk melangkah masuk ke gerai jika reaksi dan mimik muka kita masam memcuka dan tidak memberi senyuman kepada pelanggan. Senyuman itu sedekah, senyuman itu penyeri wajah dan senyuman itu ada tarikan graviti. Ucaplah kata-kata pujukan supaya pelanggan rasa tertarik singgah dan membeli barang jualan kita.

Situasi 4: Cakap siang pandang-pandang, Cakap malam dengar-dengar. (EDISI MENGUMPAT).



VS 


Bahasa digunakan untuk meluahkan apa yang ada dibenak fikiran kita. Setiap apa yang ingin diluahkan pasti menggunakan bahasa, tidak kira sama ada bahasa yang digunakan itu untuk tujuan baik atau tidak . Pada edisi ini, aku ingin menceritakan sedikit pengalaman yang aku kira sedikit lucu untuk dikenang kembali. Tragedi ini masih lagi boleh dianggap panas seperti pisang goreng. Sebelum aku membuka tirai ceritanya aku ingin bertanya pada kalian, apa pandangan anda tentang lelaki lembut?... Pada aku sendiri, aku bukannya tidak suka atau prejudis terhadap golongan ini tetapi aku selalu berfikir, apa yang mereka mahukan??, tidak sempurnakah ciptaan Allah terhadap mereka??. Itu hanya pandangan diri aku..pada pandangan kalian aku tidak tahu. Baiklah, ceritanya begini: ketika aku dan sahabat baik aku ( Aja Zahuri) menaiki bas untuk pulang ke kolej (KHAR), aku lihat kerusi disebelah kanan tempat aku duduk terdapat dua orang pelajar lelaki lembut sedang rancak bercerita. Aku dan Aja tersenyum sendirian melihat gelagat mereka dan aku perhatian mereka mengunakan make up di wajah mereka. Apa jenis make up yang dipakai oleh mereka bukan kisahnya. Kisahnya bertitik tolak apabila dua orang pelajar perempuan yang boleh dianggap mulut laser  tergopoh-gapah menaiki bas yang sudah ingin bergerak. Mereka terpaksa berdiri disebelah  kerusi tempat duduk lelaki lembut itu tadi kerana keadaan bas yang sudah sesak dan penuh ketika itu. Aku sempat melihat dua orang pelajar perempuan itu asyik memandang lelaki-lelaki lembut itu sambil bibir mereka mengukir senyuman mengejek. Sebentar kemudian aku terdengar dua orang pelajar perempuan itu bercakap sambil berbisik-bisik tetapi telinga aku masih dapat menangkap dengan jelas butir bicara mereka kerana agak kuat suara mereka ketika berbisik ( berbisik ke orang panggil macam tu??) .

Pelajar Perempuan 1: ko tengok tu..( sambil memuncungkan mulutnya pada skrin telefon lelaki lembut itu)

Pelajar Perempuan 2: Senggal betol la sotong dua ekor ni..

(ketika ini, lelaki lembut itu  menunjukkan sesuatu di skrin telefon kepada kawan disebelahnya..mungkin gambar, aku pun tak pasti)

Perempuan 1: pakai bedak dua inci..kaloh orang popuan.

Perempuan 2: bangga sangat jadi sotong tu..

Kedua-dua perempuan tu ketawa serentak..aku hanya memerhati gelagat mereka..
Sebentar kemudian aku lihat lelaki lembut itu memandang dua orang pelajar perempuan itu dan menghadiahkan sebuah jelingan maut. Aku ketawa sendirian melihat situasi itu. Aku fikir mungkin si lelaki lembut itu perasan pelajar-pelajar perempuan itu sedang mengumpat dia. Ketika bas berhenti berhampiran Kolej Ungku Omar (KUO) , salah seorang lelaki lembut itu melulu bangun dan tiba-tiba dia memukul beg perempuan tadi dengan kuat dan serentak itu juga pelajar perempuan itu menjerit sehingga mengejutkan pemandu bas. Semua isi bas tertanya-tanya apa yang berlaku. Itulah kisahnya.

Titipan Wadah:

“Cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar”. Saya rasa pepatah ini cukup sesuai untuk situasi  di atas. Tidak semua perkara yang kita tidak suka perlu diluahkan ketika itu juga. Istilah sotong yang digunakan oleh pelajar perempuan itu adalah untuk memberi gelaran kepada lelaki lembut dan saya rasa pelbagai istilah lagi digunakan untuk mereka antaranya, mak nyah, bapok, si lembut dan macam-macam lagi. Mungkin pelajar-pelajar perempuan itu tidak menyukai perwatakkan lelaki lembut itu tetapi rasanya tidak elok untuk meluahkan ketidakpuasan hati di depan mereka. Mereka juga manusia seperti kita yang mempunyai hati dan perasaan dan kita hanya perlu doakan agar lelaki-lelaki lembut di luar sana diberikan taufik dan hidayah daripada Allah S.W.T supaya berubah kepada kejadian asal. Itu saja yang mampu kita lakukan untuk kesejahteraan mereka. Jikalau kita mengata mereka dua tiga guni sekalipun mereka tetap begitu malahan dosa kita pula semakin menggunung. Sehubungan dengan itu, gunalah bahasa sebaik yang mungkin kerana bahasa itu indah terutama untuk mengungkapkan perkara-perkara yang indah. Wasalam.

Situasi 3: Bulat dan Ketot

Tentang Bulan

Bulan dan bintang
Bersinar berkelipan
Dan menerangi
keindahan malam
Tanpamu bulan
Malam kegelapan
Tanpamu bintang
Hilanglah keindahan
Ini kisah tentang bulan
Bulan bintang jadi kawan
Bergitulah persahabatan
Yang cuba kami eratkan
Moga berkekalan selamanya
Bergitulah kami hidup lima sekawan
Sesama berjanji susah senang dirasa
Dibawah sinaran cahaya bulan bintang
Menjadi saksi janji kami semua
Apabila aku mendengar lagu ini, aku terus teringatkan filem “Tentang Bulan” arahan Ahmad Idham.Tanpa membuang masa aku terus search YouTube dan menaip tajuknya: “Filem Tentang Bulan” dan aku terus layan. Aku meminati jalan ceritanya iaitu mengisahkan persahabatan lima sekawan iaitu, Mawi (Mohd Addy Ashraf),Abu/Bulat (Nik Adruce), Ibrahim/Ketot (Muhammad Nasiruddin ), Budi (Nor Zam Zam Zakaria), Ila (Fatin Nur Afifah), Ina
(Nur’Arina Abd Malek). Apa yang aku ingin titipkan di sini ialah pada bahasanya. Apa yang aku perhatian,terdapat gelaran yang cute untuk Ibrahim dan Abu iaitu ketot dan bulat. Apabila mendengarnya berulang kali, baru aku teringat adik bongsu aku yang berumur tujuh tahun pernah memanggil kawannya ‘ketot” sehinggakan berlaku pergaduhan kecil antara mereka.
Ketot…ketot…ketot….




Sedutan "Tentang Bulan" 

Itulah kesan pada psikologi kanak-kanak yang baru ingin mengenal dunia. Gelaran yang digunakan itu dipengaruhi oleh drama The Series Tentang Bulan yang sedang rancak disiarkan di Astro Ceria.

Titipan Wadah:

Saya rasa penangan media cukup kuat untuk menpengaruhi psikologi kita terutama kanak-kanak. Si tonggek, bucit, si galah dan pelbagai gelaran lagi cukup popular terutama kepada pelajar sekolah. Ada saja gelaran yang diberikan kepada rakan-rakan, malahan guru juga tidak terlepas dari menerima pelbagai gelaran. “ Halimah Jonggang” adalah salah satu judul sebuah drama yang disiarkan di Astro Prima. Jika anda membaca akhbar Berita Harian, luahan seorang bapa yang sedih dan kecewa kerana anaknya (yang jongang) menjadi bahan ejekan di sekolah dan hal ini memberi tekanan kepada anaknya itu. (Rujuk: Normah Becok, HIP muka 18, Berita Harian Khamis 25 Februari 2010). Begitu hebat sebenarnya penangan media massa. Diharapkan drama mahupun filem akan datang lebih memberi teladan kepada masyarakat bukannya memutuskan hubungan silaturahim sesama manusia kerana gelaran yang diberikan boleh menyebabkan berlakunya pergaduhan sesama sendiri.