08 Mac 2011

Situasi 15: “Kau” atau “awak” lebih baik??




Salam Sejahtera. 


Ini merupakan situasi terakhir yang aku titipkan untuk minggu ini. Apa pandangan anda tentang sesuatu kata ganti nama diri ?? Apakah kata ganti nama diri yang anda rasa lebih mesra, saya, awak, kamu, aku, kau, cikgu, Cik, Encik, Pak Cik atau apa-apa saja??. Kata ganti nama diri yang kita gunakan untuk mengantikan nama seseorang sebenarnya mempengaruhi tanggapan orang terhadap diri kita. Orang yang kita tidak kenali tentunya kita memanggilnya dengan panggilan awak/ encik/ saudari dan sebagainya iaitu sesuai dengan situasi dan status seseorang. Lain pula ceritannya dengan seorang gadis ini yang tidak aku kenali. Kisahnya apabila aku bersama-samanya menaiki lif untuk ke rumah masing-masing. Ketika itu hanya aku dan dia saja yang menaiki lif tersebut. Dia (Gadis mesra) ini kelihatan mesra kerana tidak lokek dengan tersenyum dan seorang peramah. Apa yang kurang menyenangkan ialah bahasa yang digunakan apabila dia dengan baik hati ingin menekan punat lif untuk aku.




Gadis mesra : Banyak beli barang?

Aku: Adalah sikit, barang dapur dah habis stok?

Gadis mesra: Biasa la kan hujung-hujung bulan ni.

Aku: tu la.

Gadis mesra: Eh..Ko nak ke tingkat berapa ni?

Aku: (Terdiam seketika). Empat. Terima Kasih.




Aku sedikit terkejut dengan panggilan kata ganti nama yang gadis tersebut gunakan. Terlintas dibenak aku..kasarnya dia bahasa dia. Mana mungkin kita menggunakan kata  ganti nama kedua, iaitu “kau” pada orang yang baru dikenali.

Saya berpendapat panggilan untuk kata ganti nama diri kedua “kau” tidak sesuai digunakan terutama kepada orang yang baru dikenali. Kebiasaannya, kita menggunakan kata ganti nama “awak”, “saudari”, “anda” sekiranya berada pada situasi sebentar tadi. Sehubungan itu, bersama-samalah kita mempelajari daripada kesilapan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan