08 Mac 2011

Situasi 11: “Bilik Genta?”






Salam Ukhwah..

Pada cuti mid sem yang lalu aku berkesempatan menjejakkan kaki di suatu tempat bersejarah walaupun sebelum ini aku sering melalui kawasan tersebut tetapi tidak berkesempatan untuk singgah di kawasan bersejarah itu. Bukit Puteri merupakan satu tempat bersejarah yang berada berdekatan dengan Pasar Payang di Kuala Terengganu. 


Apa yang aku ingin kongsikan di sini ialah satu perkataan yang tidak pernah terdengar oleh halwa telinga aku selama ini iaitu “Pondok  Genta”. Pada mulanya aku beranggapan bahawa Pondok Genta adalah tempat beristirehat.  Namun,  tanggapan aku jauh melencong kerana aku terpandang sesuatu yang tergantung di dalam bilik tersebut. Aku ketawa sendiri kerana kebodohan diri aku sendiri. Apabila bermulanya kuliah pertama, aku tidak sabar-sabar untuk bermain “Teka Kata” dengan sahabatku.


Aku: Wei, Aja tahu tak apa itu genta?? (aku tersenyum melihat


 muka kelat sahabatku itu)

Aja: Tak, apa benda wei.

Aku: Teka la.

Aja: Aku tak pernah dengar pun.

Aku: Haha..genta tu loceng besar. Tu pun tak tahu.



Genta atau loceng besar diperbuat semasa pemerintahan sultan Zainal Abidin 3 dalam tahun 1326H (1908M) bagi menggantikan Genta pertama yang bernama “Negara” yang diperbuat semasa pemerintahan Sultan Baginda Umar sekitar 1270H (1853). Berat genta ini lebih kurang 175kg dan perbuat daripada tembaga kuning. Pada masa dahulu Genta ini lebih kurang sebagai pemberi amaran sekiranya terjadi apa-apa atau panggilan untuk mengumpulkan rakyat.
Jauh penjalanan luas pengalaman. Itulah antara kata-kata mutiara oleh golongan cerdik pandai. Saya rasa banyak kosa kata yang tidak diketahui maknanya oleh generasi zaman moden sekarang. Elok rasanya sekiranya ada pihak yang mengetengahkan kembali agar generasi sekarang tidak lupa asal usul dan pusaka nenek moyang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan