08 Mac 2011

Situasi 14: “Senggugut menjadi Sesungut”.


Hari ini aku ingin titipkan satu cerita lucu yang begitu mencuit hati aku apabila aku mengenangkannya kembali. Pada  hari Isnin jam 8.00 pagi, bermulanya kuliah pertamaku pada minggu itu, iaitu kursus Pembangunan Modal Insan. Sebelum pensyarah masuk ke kelas, aku memulakan aktiviti “kelab bual” dengan beberapa rakan yang lain. Kami mengimbau kembali kenangan semasa mengambil kursus Morfologi dengan Tuan Haji Mohd Khair. Aku memulakan cerita.

Aku: Semalam, rakan sebilik aku cerita.Tuan Haji halau kawan dia keluar kelas

Aja: Bakpe kena halau?

Aku: Dia bising kat belakang.

Aja: Ooo..Tuan Haji memang tegas, kau ingat tak masa kita sem. tiga ada juga budak kelas kita kena halau.

Aku: Ingat. Aku kesian kat S***** menangis kena marah sebab tak pakai baju kurung.

Aja: S***** kenapa awak tak pakai baju kurung masa tu?

S*****: Saya sesungut hari tu,

Aku: Sesungut????? (Aku memandang Aja..tiba-tiba ketawa yang aku tahan terburai jua)

Aja: S*****, bukan sesungut la, senggugut!.



@




Kami akhirnya sama-sama ketawa.

Komen:
Setiap orang ada kelebihan dan kelemahan masing-masing. Kebiasaannya, bangsa lain selain bangsa Melayu pasti mempunyai maslaah pelat ketika bertutur dalam bahasa Melayu. Ada sesetengah huruf atau suku kata yang sukar untuk mereka tuturkan. Namun, mereka tidak perlu malu untuk bertutur dalam bahasa Melayu kerana belajar daripada kesilapan adalah satu teknik belajar yang berkesan. 

1 ulasan:

  1. Salam, awak boleh cuba pad herba Avail & insyaAllah boleh menghilang/ kurangkan senggugut tanpa makan ubat.Sila rujuk http://www.goavail.com/senggugut

    BalasPadam