20 Januari 2011

Situasi 1: Marahnya Dia!!


Setiap orang pasti akan mengalami perasaan ini. Saat perasaan itu berada di kemuncak pasti kata-kata kesat akan terlontar tanpa niat. Cerita yang aku ingin kongsikan ini bukan untuk membuka aib sesiapa tetapi sebagai tuntutan untuk menyiapkan tugasan. Siapa yang terkena minta diampunkan. Kisahnya si A tersalah cakap dengan  si B, sehingga menyebabkan si B benggang dan menyebut perkataan yang tidak enak didengar. Situasi ini dipertontonkan di depan dua biji mata aku sendiri dan aku mendengarnya dengan jelas sekali perkataan itu keluar daripada bibir manis si B ketika si B meluahkan perkara itu kepada kawan baiknya.

Si B: geramnya aku…BABIIII!!!!!...bla…bla (panjang lagi bebelannya)

Rakannya hanya tersenyum tidak berkata apa-apa.

Titipan Wadah:

Saya rasa situasi ini tidak patut berlaku terutama dalam kalangan kita yang bakal memimpin anak bangsa. Marah itu fitrah kehidupan tetapi sebagai seorang terpelajar rasanya tidak patut perkataan kesat tersebut keluar daripada mulut seorang mahasiswa. Bagi orang Islam, perkataan BABI itu cukup hina dan keji untuk dipertuturkan, mungkin bagi si B perkataan tersebut sudah sebati dengan bibirnya kerana senang saja perkataan tersebut diluahkan sebagai amarah terhadap keterlanjuran si A. Bagi saya masih banyak lagi kata yang sedap untuk didengar  oleh lubang telinga ini daripada perkataan tersebut. Semoga si penutur itu menyedari kelalaiannya ketika bertutur dan berfikir terlebih dahulu sebelum meluahkannya. Bak kata perpatah, “terlajak perahu boleh diundur, terlanjak kata membawa padah”. WASALAM.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan